Retorik!

/
0 Comments

Ordet retorik står för konsten att tala och går tillbaka till antikens Grekland och Rom. Ända sedan ca 400 fKr har retoriken använts som metod för att förbereda och framföra tal. Metoderna har utvecklats och använts inom olika områden, allt från medeltidens kyrkopredikningar till modern reklam. Kanske är reklam vår tids retorik.

Förnuft och känsla i balans
Inom retoriken finns några byggstenar som är användbara även för den moderna talaren. En av dem är teorin kring hur förnuft måste blandas med känsla och vice versa. För att bli övertygad måste åhöraren få både bevis, fakta och argument tillsammans med engagemang, förtroende och känslor. Retorikerna kallar det läran om ethos, pathos och logos.


Aristoteles kallade det för tre medel för övertalning. Och alla tre behövs i ett tal för att det ska göra intryck på lyssnarna:
Logos - ord som bevis för tanke, det förnuft som talet röjer. Logos är argumenten, det logiska, det som bevisar, siffror, hårdvaran, resonemanget. Man kan säga att detta är den undervisande delen i talet.
Ethos - talarens karaktär, personlighet och humöret. Personlig anknytning till ämnet ger inblick och nyckel till lyssnaren. Retoriken strävar efter personlighet, den egna känslan och övertygelse ger påverkan. Ethos är också det förtroende talaren inger.
Pathos - känslorna talaren väcker hos lyssnaren, engagemang. Pathos är passionen – förmågan att röra, väcka och styra känslor hos lyssnarna.

Förutom de strukturerade argumenten - logos, måste talaren alltå påverka med sin personlighet och sin välvilja till lyssnarna och väcka deras känslor. För att lyckas med sitt framförande, måste man kombinera alla dessa tre lika viktiga delar. Det finns ingen strikt gräns mellan förnuft och känsla!

Människan är inte bara en tänkande varelse, utan kännande och lärande också.
LÄS MER!
http://www.retorik-kurser.se/blogg/ethos-logos-pathos/


You may also like

Inga kommentarer :